Nicole Svensson ♡

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2016

JAG BEUNDRAR VEGETARIANER OCH VEGANER ♡

Av Nicole Svensson - 31 augusti 2016 21:15


Kära älsklingar,

Jag har aldrig riktigt brytt mig om att minska på köttkonsumtionen förrän jag verkligen blev intresserad av hälsa, miljö och djur. Jag är inte vegetarian eller vegan, men jag ser verkligen upp till de som är det. I och med att jag har en del allergier så hade det varit ganska jobbigt för mig att utesluta ännu mer mat och därför planerar jag inte att bli vegetarian eller vegan. Dock försöker jag äta så vegetariskt som möjligt, det vill säga att jag äter mer av ost, ägg och yoghurt.


Jag äter inte skinka och kyckling jätteofta utan bara vid vissa måltider. På den veganska sidan äter jag mer bönor, soya, ärtor, nötter, havreyoghurt, havremjölk och liknande produkter. En applåd för er vegetarianer och veganer, jag beundrar er! Nu menar jag verkligen inte att ni alla ska gå och bli vegetarianer, utan jag vill bara få er att tänka om lite och kanske byta ut någon måltid eller två mot veg då och då. Det hade varit toppen! 


Recept på hälsosam & vegetarisk saltkola 

Mixa alla ingredienser till cashewnötsbottnen i en matberedare. Ta sedan fram en lång brödplåt klädd med bakplåtspapper och tryck ut cashewmassan så att den blir jämn och fin. Sedan tvättar du matberedaren så att du kan använda den till saltkolan. Mixa alla ingredienser till saltkolan och smeta försiktigt ut kolan på toppen av cashewnötsbottnen. Lägg in brödplåten i frysen i en timme och sedan kan du antingen äta kakan eller lägga in den i kylskåpet. Vill du ha kakan vegansk, byt då ut honungen till ett veganskt alternativ som till exempel agavesirap, lönnsirap etc. Nam!


Cashewnötsbotten  

* 2 dl cashewnötter

* 1 dl kokosflingor

* 1 msk kokosolja 

* 1 msk honung (eller veganskt alternativ) 

* 1 nypa salt


Saltkola 

* 17 färska dadlar 

* 1/2 dl smält kokosolja 

* 1 tsk salt


Kramar från Nicole 

 
 
Annie

Annie

1 september 2016 20:36

Ser gott ut :)

Jag är inte heller vegetarian, men äter vegetariskt iaf nån gång/vecka :) Äter mer fisk faktiskt, gott och nyttigt ;)

Och ofta chiapudding på morgonen ;)

Ha en fin kväll :)

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Dalmar

Dalmar

2 september 2016 21:57

Bra recept tips. Men älskar kyckling, visst kan jag tänka om miljön men kan inte glömma kyckling heller 😄😄 de är ju got 😋

http://dalmar.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

7 september 2016 14:05

Åh ska prova göra dedär! Trodde de skulle vara jättesvårt att skippa kött, kyckling fisk o sånt, men har inte ätit de på snart två år och jag saknar de verkligen inte nu längre. De enda jag saknar ibland är väl typ ost, mjölkchoklad och sånt där, men allt annat finns de så bra substitut åt! :D

http://annajoohansson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nicole Svensson - 9 januari 2017 20:53


  nicolesvensson.se  Kära läsare, Nu kände jag att jag verkligen behövde en nystart, så en nystart blev det! Idag byter jag bloggportal till nouw. Det kommer dock inte att betyda några större förändringar för er. Bloggen kan ni fortfarande nå ...

Av Nicole Svensson - 8 januari 2017 21:50

  Kära gullisar, Hur mår ni idag? Min dag började sådär, men nu är det bara finfint med mig! Nu är det endast en dag kvar tills min fjärde termin av gymnasiet påbörjas. Det känns lite jobbigt eftersom tvåan tar kål på mig, men jag är ändå tagg...

Av Nicole Svensson - 7 januari 2017 23:00

  Kära sötnosar, Hur är det med er idag? Hoppas att era liv flyter på som en båt ute på havet. Idag kom snön till Skåne igen, och därför passar det perfekt att svara på era frågor, så att ni kan sitta inomhus och läsa istället för att vara uto...

Av Nicole Svensson - 6 januari 2017 22:15

  Kära finisar,  Idag fyller bloggen 1 år! What? Tänka sig att det har gått 1 år sedan jag skapade bloggen. Det har hänt så sjukt mycket sedan dess, det märker jag nu när jag kollar igenom mina allra första inlägg. Man kan säga att innehållet...

Sexy Pink Heart

Ovido - Quiz & Flashcards